הפוליטיקה של הקורונה

גיא בלזם, נופר לופו וד"ר ארז גרטי

העתיד של המוות

נופר לופו

המשכילים של התנ"ך

ד"ר יונת אשחר

ציור בכל צבעי הקשת

אורי טייכמן

האור בקצה המערה

ניצן המרמן

קול מהעבר: מי יבנה בית… מבוץ?

ד"ר יעל עבאדי-רייס

והרי הזוכים…

מערכת גחלילית

ידידים לעת מדע

חמוטל ילין

הלב השבור

אביבית דולב

קול מהעבר: לזכור ביחד

ד"ר יעל עבאדי-רייס

המגפות של הדמיון

רמי שלהבת

האגדה של טסלה

מיכאל גרוסברג

המגפה שלא הייתה

ד"ר קרן לנדסמן

חבל על הזמן

רמי שלהבת, דוד מדר

האמת שבזיוף

אהוד מימון

שיר היסודות

ד"ר אבי סאייג

האם הממותה נכחדה?

איתמר אבנרי

קול מהעבר: משחקי לוח עתיקים

ד"ר יעל עבאדי-רייס

למה לי פטנטים עכשיו?

ענת לונדון-דרורי

מדעי הסריגה למתקדמים

ד"ר נעמה חריט-יערי

מפרי ועד פיריט

שלומית עוזיאל

קול מהעבר: תיאוריית הסבתא

ד"ר יעל עבאדי-רייס

הרקע ל"משפט הקופים"

מאת: רמי שלהבת

גלי כבידה

מעיין בלוויס
מתוך תחרות S-Factor 2017

הזואולוג העברי הראשון

סיפרה: ורד שפירא
כתב: גרא קולטמן

קוואנטום פאנק

להקת קוואנטום פאנק
מתוך תחרות S-Factor 2017

ריקוד הגליקוליזה

צרי בריקנר
מתוך תחרות S-Factor 2019

חלקיקים אלמנטריים

סיפר: פרופ' חיים הררי
כתב: גרא קולטמן

להיות מחוסן, להיות ממוגן

שלישיית הטרובדורים: איילת דקל, נורית קרני וינאי גונצ'רובסקי
מתוך תחרות S-Factor 2019

מזמור למזקקה

פרופ' אהוד שפירא
מתוך תחרות S-Factor 2017

מצב הצבירה הרביעי: פיזיקת הפלזמה לילדי גן

סיפרו: יפה אליעזר ופרופ׳ שלום אליעזר | כתב: גרא קולטמן

טבלת החיים

גיא ויינגרטן
מתוך תחרות S-Factor 2019

שנסון לחלבון

דניאל זיידמן
מתוך תחרות S-Factor 2019

נתרן וכלור

רוני גלפנד ואדם רופאים
מתוך תחרות S-Factor 2019

המראה משקרת

רום יטיב, שקד לוטן, נמרוד שובל שרים, יותם אברמסון ורועי בנין
מתוך תחרות S-Factor 2019

התהוות הכל

רועי בנין, עמית אינזלברג, רום יטיב, שקד לוטן, נמרוד שובל
מתוך תחרות S-Factor 2019

אבק כוכבים

לירי דולנסקי
שיר מתוך תחרות S-Factor 2019

מימן

אריאל רודיק
על בסיס "ראפ למימן" מתוך תחרות הכשרונות המדעית S-Factor 2019

על סדר מתוך כאוס

פאנל: פרופ׳ דוד הראל ופרופ׳ תמר אל-אור

מחול מודרני

רקדנית: ענבר קרן

תרגילי החשבון של הדבורים

סינא כבהא, תוכנית אלפא

אקריות: הרבה מעבר לאלרגיה

עומר גיז, תכנית אלפא

שלי? שלך? שייכות ומוח

נועה בן שמעון

מוצרי צריכה
צילום: Still AB, שאטרסטוק

יצירת זיכרונות על חפצים אישיים שלנו ועל חפצים של אחרים? לא אותו דבר!

נסו לחשוב על שלושה פריטים אישיים שיש להם משמעות מיוחדת עבורכם. אלה יכולים להיות למשל בובה שליוותה אתכם מהילדות, שמיכת התינוקות שלכם או תכשיט שהיה משמעותי עבורכם. עכשיו נסו לחשוב על שלושה פריטים אישיים שיש להם חשיבות מיוחדת לאדם קרוב אליכם. גיליתם בוודאי שקשה יותר להיזכר בפריטים אישיים של אדם אחר מאשר בחפצים שלכם. אבל למה?

כשאדם תופס חפץ, מחשבה או רעיון כשלו הוא רואה בהם הרחבה של עצמו. השייכות הזו יוצרת קשר רגשי ומשמעותי בין האדם לחפץ המשויך. במחקרים קודמים בנושא נמצא כי אנשים גם נוטים לזכור טוב יותר מידע שמקושר אליהם.

במחקר שנעשה בשנת 2011 באוניברסיטת אברדין הבריטית, בדקו החוקרים דיוויד ג' טורק, קים ון-באסל ועמיתיהם אם קביעה שפריט שייך לנו תביא לידי כך שנזכור אותו טוב יותר. בנוסף ביקשו החוקרים לבדוק אילו אזורים מוחיים מופעלים בזמן שנבדקים נחשפו לחפצים שהוגדרו כשלהם ואילו אזורים פעלו כשנחשפו לחפצים שהוגדר כי הם שייכים לאדם אחר. הניסוי התקיים בתוך מכשיר דימות MRI שתיעד את הפעילות המוחית של הנבדקים לאורך המחקר.

הניסוי

בשלב הראשון של הניסוי הוצגו לנבדקים תמונות של מוצרים שסומנו באדום או בכחול. בכל עת היו על המסך תמונות של שני סלי קניות – כחול ואדום והוגדר מראש שאחד מהם שייך לנבדק והשני לנסיין. הנבדקים התבקשו להכניס כל מוצר אל הסל שמתאים לו באמצעות לחיצה על כפתור. למשל כשהופיע על המסך בקבוק מיץ תפוזים שסומן בכחול, הנבדק היה צריך ללחוץ על הכפתור שיכניס אותו לסל הכחול.

השלב הראשון של הניסוי
תרשימים: נועה בן שמעון

השלב השני בניסוי היה שלב המבחן. בשלב הזה הוצגו תמונות של המוצרים שנראו בשלב הראשון, הפעם בלי צבעים, וגם תמונות של מוצרים חדשים, שלא נראו עד כה בניסוי. כעת היה על הנבדקים להגיד אם המוצר הופיע בשלב הראשון או לא.

השלב השני של הניסוי

הממצאים

תוצאות המחקר הראו שהנבדקים אכן נטו לזכור טוב יותר את החפצים שהם שייכו לעצמם. הדבר מחזק את מה שהיה כבר ידוע קודם על כך של מידע לעצמך עוזר לזכור אותו.

בניתוח הפעילות המוחית של הנבדקים לאורך הניסוי אכן נראתה הפעלה של אזורי מוח שפעלו יותר, באופן מובהק, כשהנבדקים חזו במוצרים "שלהם" ולא באלה ששויכו לאחרים. בין האזורים שפעלו היה הפיתול הסופרמרגינלי (SMG), שממלא תפקיד מרכזי ביצירת תחושת תגמול חיובי במוח, ופיתול החגורה הקדמי העליון שתפקידו לעבד מידע חושי, מוטורי, קוגניטיבי ורגשי.

מכך ניתן היה להסיק מהו הקשר בין תפקידי האזורים אלו לכך שהם פעלו יותר דווקא כשהוצגו בפני הנבדקים חפצים שלהם. הכרה בחפץ כחפץ אישי מעוררת רגשות חיוביים במוח, כמו מה שקורה כשמקבלים מתנה. בנוסף, גם אזורים תנועתיים יפעלו כנראה יותר כשיוצגו בפנינו פריטים אישיים שלנו. החוקרים משערים שמאחר שלרוב לא נזיז פריטים שאינם שלנו או ניגע בהם בלי רשות, אותות עצביים של תנועה יהיו חלשים יותר כשיוצג בפנינו חפץ שאינו שלנו.

אזורים אחרים פעלו יותר דווקא כשהוצגו לנבדקים מוצרים שהוגדר שהם של מישהו אחר ולא שלהם. ביניהם היא אזור קליפת המוח הקדם-מצחית הבטנית-תיכונה (Ventromedial prefrontal cortex) שמעורב בעיבוד של תחושות פחד ותגובות רגשיות בתהליכים של קבלת החלטות ושליטה עצמית. אזור אחר שפעל היה קליפת המוח הקדם מצחית, שממלאת תפקיד חשוב בחשיבה, היגיון והסקת מסקנות.

גם גאן נראה הגיוני שהאזורים האלה פעלו יותר דווקא כשהוצגו לנבדקים פריטים שאינם שייכים להם. הרי על מנת שאדם יוכל להימנע מלגעת ללא רשות בחפצים שאינם שלו, עליו להפגין איפוק ושליטה עצמית, שנוצרים באזורים האלה .

הממצאים מספקים לנו עוד מידע על האופן שבו אנחנו מקודדים בזיכרוננו חפצים שלנו ושל אחרים. נראה שבעת יצירת זיכרון של פריטים שהם שלנו פועלים אזורים מוחיים שונים מאלה שפועלים בעת יצירת זיכרון של פריטים השייכים לאחרים.

ממצאי המחקר מעלים שאלות נוספות בנושא חומריות ומוח. איך המוח שלנו מגיב לחפצים אישיים בעלי משמעות מיוחדת (למשל טבעות נישואין ובובה מהילדות) ומה ההבדל בין התגובה לשנו להם ולחפצים אחרים? מה תהיה התגובה המוחית כאשר יילקח מאיתנו חפץ אישי? וכאשר ניאלץ לבחור אילו מהחפצים שלנו לשמור ומאילו חפצים להיפרד?

לאתר הכיתה הארצית למדעי המוח