הפוליטיקה של הקורונה

גיא בלזם, נופר לופו וד"ר ארז גרטי

העתיד של המוות

נופר לופו

המשכילים של התנ"ך

ד"ר יונת אשחר

ציור בכל צבעי הקשת

אורי טייכמן

האור בקצה המערה

ניצן המרמן

קול מהעבר: מי יבנה בית… מבוץ?

ד"ר יעל עבאדי-רייס

והרי הזוכים…

מערכת גחלילית

ידידים לעת מדע

חמוטל ילין

הלב השבור

אביבית דולב

קול מהעבר: לזכור ביחד

ד"ר יעל עבאדי-רייס

המגפות של הדמיון

רמי שלהבת

האגדה של טסלה

מיכאל גרוסברג

המגפה שלא הייתה

ד"ר קרן לנדסמן

חבל על הזמן

רמי שלהבת, דוד מדר

האמת שבזיוף

אהוד מימון

שיר היסודות

ד"ר אבי סאייג

האם הממותה נכחדה?

איתמר אבנרי

קול מהעבר: משחקי לוח עתיקים

ד"ר יעל עבאדי-רייס

למה לי פטנטים עכשיו?

ענת לונדון-דרורי

מדעי הסריגה למתקדמים

ד"ר נעמה חריט-יערי

מפרי ועד פיריט

שלומית עוזיאל

קול מהעבר: תיאוריית הסבתא

ד"ר יעל עבאדי-רייס

הרקע ל"משפט הקופים"

מאת: רמי שלהבת

גלי כבידה

מעיין בלוויס
מתוך תחרות S-Factor 2017

הזואולוג העברי הראשון

סיפרה: ורד שפירא
כתב: גרא קולטמן

קוואנטום פאנק

להקת קוואנטום פאנק
מתוך תחרות S-Factor 2017

ריקוד הגליקוליזה

צרי בריקנר
מתוך תחרות S-Factor 2019

חלקיקים אלמנטריים

סיפר: פרופ' חיים הררי
כתב: גרא קולטמן

להיות מחוסן, להיות ממוגן

שלישיית הטרובדורים: איילת דקל, נורית קרני וינאי גונצ'רובסקי
מתוך תחרות S-Factor 2019

מזמור למזקקה

פרופ' אהוד שפירא
מתוך תחרות S-Factor 2017

מצב הצבירה הרביעי: פיזיקת הפלזמה לילדי גן

סיפרו: יפה אליעזר ופרופ׳ שלום אליעזר | כתב: גרא קולטמן

טבלת החיים

גיא ויינגרטן
מתוך תחרות S-Factor 2019

שנסון לחלבון

דניאל זיידמן
מתוך תחרות S-Factor 2019

נתרן וכלור

רוני גלפנד ואדם רופאים
מתוך תחרות S-Factor 2019

המראה משקרת

רום יטיב, שקד לוטן, נמרוד שובל שרים, יותם אברמסון ורועי בנין
מתוך תחרות S-Factor 2019

התהוות הכל

רועי בנין, עמית אינזלברג, רום יטיב, שקד לוטן, נמרוד שובל
מתוך תחרות S-Factor 2019

אבק כוכבים

לירי דולנסקי
שיר מתוך תחרות S-Factor 2019

מימן

אריאל רודיק
על בסיס "ראפ למימן" מתוך תחרות הכשרונות המדעית S-Factor 2019

על סדר מתוך כאוס

פאנל: פרופ׳ דוד הראל ופרופ׳ תמר אל-אור

מחול מודרני

רקדנית: ענבר קרן

תרגילי החשבון של הדבורים

סינא כבהא, תוכנית אלפא

אקריות: הרבה מעבר לאלרגיה

עומר גיז, תכנית אלפא

מישהו הזמין חלום?

רון רסין ומאיה טויבנשלק

ראש חולם
איור: Patrice6000, שאטרסטוק

כמה מכם היו רוצים את היכולת לשלוט על החלומות שלכם? זה אולי נשמע כמו מדע בדיוני או משחק וידאו מתקדם, אבל תופעת החלומות הצלולים מאפשרת את זה בדיוק

חלימה צלולה עשויה להישמע חוויה מסקרנת עבור רבים, אך יש לה גם השפעה משמעותית מאוד על אנשים שסובלים מביעותי לילה, הפרעות חרדה או טראומות. בעזרת כלים מסוימים ניתן איך לחלום חלומות צלולים בתדירות גבוהה. אנשים המתמודדים עם חרדות וסיוטים יכולים להתאמן על חלימת חלומות צלולים, ולמצוא בשליטה כזאת דרך להקל את התסמינים המטרידים אותם.

מרטין דרסלר ורנטה הארל ממכון מקס פלאנק לפסיכיאטריה במינכן חקרו את הפעילות המוחית בזמן חלימת חלומות צלולים במטרה להבין את התופעה לעומק. הבנה כזאת תשפר את יכולתנו לנצלה ככלי טיפולי יעיל ואולי אף תאפשר לנו לנצל את הזמן שמוקדש לשינה בצורה יעילה ומודעת. ניתן אפילו לדמיין שבעתיד התופעה תנוצל לצורכי בידור.

החוקרים השתמשו ב-MRI – מכשיר שמאפשר ליצור הדמיה של רמת הפעילות המוחית באזורים שונים במוח. על ידי השוואה של מדידות הפעילות המוחית של נבדק בזמן חלימת חלום צלול לעומת בזמן חלום רגיל ידעו החוקרים לקבוע אילו אזורים במוח יוצרים את חווית החלום הצלול.

במהלך הניסוי נרדם הנבדק בתוך ה-MRI. כדי לזהות את פרקי הזמן שבהם חווה הנבדק שנת חלום רגילה, כמו זו שכולנו חווים כל לילה, השתמשו החוקרים במכשיר EEG שמאפשר למדוד את גלי המוח במוחו של הנבדק. גלי המוח הללו משתנים בין מצבי תודעה שונים (כמו ערות ושינה), ולפי סוג הגלים שנמדדו ניתן היה לקבוע מתי במהלך השינה הנבדק חלם.
לפני תחילת הניסוי תיאמו החוקרים והנבדק ביניהם שבמהלך חלום צלול יבצע הנבדק בחלומו פעולות מסוימות – תזוזות עיניים וכיווץ יד שמאל ויד ימין. בזמן החלום הצלול יש לחולם גישה לכל זיכרונותיו, ולכן יזכור את התנאים שנקבעו מראש. לפי התנועות האלה ידעו החוקרים מתי מוחו של הנבדק מורה על ביצוע התנועות וכך ידעו שהוא מבצע אותן בתוך החלום הצלול. כך ידעו החוקרים להבדיל בין חלומות רגילים לחלומות צלולים.

מההשוואה שערכו החוקרים, הם מצאו שחלומות צלולים מאופיינים בפעילות מוגברת באזורים שאינם פעילים בדרך כלל בזמן חלומות רגילים. מדובר בעיקר באזורים שתפקידם קשור למודעות, הבנה, רכישת ידע, עיבוד מצבים חברתיים, פתרון בעיות, חשיבה מורכבת ועוד.

במיוחד ניתן לציין את הפרה-קונאוס (Precuneus), אזור שנמצא בעבר קשור לעיבוד המודעות העצמית, היחס של אדם כלפי עצמו, רגשות עצמיים ותפיסה עצמית. התפקידים האלה יכולים להסביר את המודעות והגישה לזיכרון המאפיינים חלומות צלולים. הפרה-קונאוס ואזורים אחרים שפועלים בזמן חלומות כאלה ממלאים תפקיד גם בעיבוד מידע חזותי, עיבוד מצבים וזיכרון מצבים. קיומם של התפקודים האלו בזמן חלומות צלולים מסביר את הדיווחים של חולמים צלולים על כך שחלומותיהם מאופיינים בתפאורה וסביבה חדה, מלאת פרטים ומשכנעת, אף יותר מחלומות רגילים.

חלומות צלולים משמשים כאמור לטיפול יעיל נגד סיוטים וביעותי לילה הנגרמים ממצוקה נפשית. דרסלר והארל הציעו במחקרם הסבר להצלחת הטיפול הזה. ידוע כי סיוטים נגרמים מפעילות מוגברת של אזור במוח הנקרא אמיגדלה, שאחראי בין השאר על רגשות כמו פחד, חרדה וזיכרונות רעים או קשים. בצד השני של המאזניים נמצאים אזורים מוחיים קדמיים שאחראים על היגיון, חשיבה גבוהה, קבלת החלטות ומודעות. בין האמיגדלה לאזורים הקדמיים שורר מתח – הפעילות של שניהם יוצרת תופעות מנוגדות: תגובות רגשיות הנובעות מפחד, לעומת לעומת תגובות לוגיות ומחושבות. כדי ליצור איזון בין שתי כפות המאזניים קיים מנגנון שמפחית את פעילות האמיגדלה ככל שפעילות האזורים הקדמיים גדלה.

על פי החוקרים, חלומות צלולים נובעים מפעולה מוגברת של האזורים הקדמיים, שמדכאת את פעולת האמיגדלה. מכיוון שסיוטים נגרמים מפעילות מוגברת של האמיגדלה, הדיכוי הזה מפחית את הסיוטים. כך למידת חלימה צלולה מסייעת להתמודד עם סיוטים.

טיפים ללמידת חלימה צלולה

  1. התעוררו מחלום מוקדם בבוקר.
  2. שחזרו בראשכם/ן את פרטי החלום.
  3. עיסקו בפעילות הדורשת ערנות מלאה, כמו קריאה, כתיבה או למידה, למשך 15-10 דקות.
  4. דמיינו שאתם/ן חווים/ות חלום צלול: דמיינו את עצמכם/ן בתוך החלום בו נזכרתם/ן ומודעים להיותכם/ן חולמים/ות, ובו זמנית דמיינו את גופכם/ן שוכב במיטה בינה.
  5. חיזרו לישון, וקבלו החלטה שבפעם הבאה שתחלמו תרצו לזכור שאתם/ן חולמים/ות.
  6. חיזרו כמה פעמים על שלבים 5-4.

לאתר הכיתה הארצית למדעי המוח